Sunday, June 1, 2008

sokong pemberian biasiswa kepada bumiputera secara menyeluruh


ASIAH BT HASSAN
LAJNAH PENERANGAN GABUNGAN MAHASISWA ISLAM SE-MALAYSIA (GAMIS)


Pertamanya GAMIS sangat menyokong cadangan yang dikemukakan oleh presiden PKPIM, saudara Mohd Hilmi dalam suratnya sabtu, 31 mei 2008 kepada berita harian online berkaitan pemberian biasiswa kepada bumiputera secara menyeluruh berdasarkan perlembagaan.

Hasrat kerajaan mahu meningkatkan kuota kepada 45% pemberian biasiswa di bawah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) kepada bukan bumiputera dirasakan perlu dipertimbangkan dan dikaji semula sebelum perlaksanaan dibuat. Bukanlah bermaksud menyekat biasiswa kepada bukan bumiputera malah ia memang perlu andai ada permintaan, namun sistem kuota akan menyebabkan hak keistimewaan bumiputera mungkin hilang ketara atau tidak dan isu rakyat Malaysia mungkin tidak dapat diselesaikan secara menyeluruh.

Hal ini kerana jika melihat kepada bumiputera masih ramai yang datang dari keluarga yang susah dan terpaksa menggunakan perkhidmatan secara pinjaman sama ada dari pihak kerajaan atau swasta untuk menyara kehidupan sebagai pelajar. Sedangkan apabila keluar dari laman kampus, mereka menganggur dalam tempoh yang GAMIS raakan agak lama sedangkan pada masa yang sama terpaksa menanggung beban untuk membayar balik pinjaman. Lebih parah lagi sekiranya bayaran yang dibaut melibatkan peratus faedah yang agak tinggi.

GAMIS dengan rendah dirinya mengharapkan pihak berkaitan mengkaji dan memastikan hak-hak bumiputera tidak dirampas di samping tidak mengenepikan permintaan bukan bumiputera.

Sekian..

No comments: