Sunday, June 1, 2008

AUKU: Masih relevan dibincangkan.



Pindaan AUKU galak pelajar sertai kegiatan konstruktif


PUTRAJAYA - Pindaan terhadap Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) 1971 akan menggalakkan pembabitan pelajar dalam semua kegiatan yang membina dan konstruktif, kata Datuk Seri Najib Tun Razak semalam. Timbalan Perdana Menteri berkata, Pejabat Peguam Negara sedang merumus pindaan itu sebelum mengemukakannya kepada Kabinet dan ianya dijangka dibentangkan pada sesi Parlimen akan datang pada akhir bulan depan. (Dipetik dari Sinar Harian Online, 31 mei 2008).

Apa yang diharapkan semoga pindaan yang dibuat terhadap AUKU ini benar-benar telus dan ikhlas untuk menggalakkan pembabitan pelajar-pelajar IPT dalam segala kegiatan. Pindaan yang hanya berlandaskan kepentingan segolongan tertentu amatlah perlu dielakkan kerana ia hanya akan melumpuhkan masa depan negara.

Mahasiswa hari ini, kebanyakan terlibat dengan persatuan semata-mata ingin ‘stay’ kolej kediaman tanpa mngetahiu dan menyedari kepentingan berorganisasi. Pelajar tahun satu terutamanya di’paksa’ terlibat dengan aktiviti yang dianjurkan dan Persatuan Mahasiswa Islam (PMI) dimomokkan dengan gambaran yang tidak elok.

Harapan GAMIS semoga kenyataan TPM di atas benar-benar membantu mahasiswa membina jati diri tanpa dipengaruhi mana-mana pihak.

No comments: