Wednesday, November 19, 2008

Suasana dan budaya baru



Jam menunjukkan pukul 3.00 pagi. Aku dikejutkan oleh emak untuk bangkit dari keenakan mimpi dan disuruh bersiap kerana sejam dari sekarang kami akan bertolak bermusafir dari negeri timur semenanjung menuju ke selatan semenanjung malaysia. Tanpa alasan, aku bergegas bersiap dan menyediakan apa yang patut termasuk membantu emak menyediakan masakan di dapur.

Ke hulu ke hilir, tanpa aku sedari, jam menunjukkan jam 4.00 pagi. Saatnya telah tiba apabila semua barang-barang diangkut ke dalam kereta proton wira DAS 2889 milik abang keduaku yang tersayang. Hatiku terasa sungguh sayu apabila kereta yang kami naiki bergerak perlahan-lahan meninggalkan kampung halamanku yang indah permai yang terletak di Negeri cantik Budaya Menarik, negeri Terengganu Darul Iman.

Perjalanan aku, emak, ayah dan sepupu menuju ke selatan semenanjung Malaysia mengambil masa lebih kurang 10 jam. Jam 2.00 petang, kini tibalah kami di daerah penuh metropolitan, daerah Johor Bahru. Negeri Johor aku namakan sebagai Negeri Berbudaya Rakyat Gembira. Kesibukan dan kesesakan memberi aku kejutan yang telah lama aku tinggalkan selepas tamat pengajian di negeri barat semenanjung Malaysia, Selangor Darul Ehsan, Negeri Kaya Rakyat Ceria. Fuhh... satu kejutan kembali menerjah fizikal,emosi,spiritual dan mentalku di sini.

Detik 8.00 pagi tanggal 10 November 2008, kami bergegas ke Balai Islam, JB untuk pendaftaran sebagai guru baru. Ku lihat nun di sana pelbagai aksi para guru baru bersama keluarga masing-masing dari pelbagai pelusuk daerah dan negeri. Kesibukan di kota metropolitan menambahkan kerinduanku ke kampung halaman yang tercinta. Detik 4.00 petang, kami bergegas pula ke SMK Bandar Baru UDA, JB di mana tempat aku akan mencurahkan segala bakti dengan penuh amanah dan tanggungjawab.

Emak dan ayah menghantar aku ke rumah sewa dan seterusnya ke rumah sahabatku tercinta, Hairunissa Jopri di Taman Kemas, JB yang menjadi tempat aku berlindung sepanjang minggu orientasi bergelar guru di SMK Bandar Baru UDA ini. Pesanan ibuku supaya menjaga diri, maruah dan iman sepanjang berada di negeri orang sangat membuatkan hatiku pilu. Makin pilu hatiku ini apabila ibuku menyerahkan aku sebagai 'anak' kepada ibubapa Nissa..Aku sangat sayang dan rindu kan mu wahai emak dan ayah!!!

Maka bermulalah perjalanan hidupku sebagai guru dan perantau di kota metropolitan JB memberi aku sedikit pengalaman dan persediaan yang sesuai. Setiap kali aku menelefon emak dan ayah di kampung, perkara utama yang aku terima ialah pertanyaan khabar tentang kehidupan di JB oleh emak dan ayah. Pesanan yang pelbagai dari orang tua termasuk jaga diri, jaga maruah, jaga iman, elakkan kontroversi dan masalah dan pelbagai lagi menggambarkan kerisauan yang ada dalam hati kecil mereka terhadapku. Maklumlah, anak bongsu katakan.. walaupun usia ku kini sudah 23 tahun dan bakal mencecah 24 tahun pada 8 Mac 2009, namun kerisauan itu masih menebal di hati mereka. Mana taknya, orang tua mana tak risaukan anaknya terutama anak gadis yang berada jauh dari pandangan. Kerisauan ini memilukan hatiku. Namun, aku harus kuat dan sabar dalam menyesuaikan diri di tempat orang. InsyaALLAH, lama kelamaan aku boleh sesuaikan diri di sini. AMIN....

Aku sangat 'jealous' apabila mendapat khabar beberapa temanku dapat 'posting' di negeri kelahiran sendiri Terengganu Darul Iman. Negeri pilihanku sewaktu temuduga tidak aku peroleh malah aku ditempatkan di negeri Johor. Namun aku amat bersyukur kerana mungkin ada hikmah yang belum tersingkap oleh pandanganku. Benarlah kata-kata perangsang yang sahabatku pernah SMS kan kepadaku; "JANGANLAH TERLALU KECEWA DENGAN HARI INI SEHINGGA TERLUPA AKAN KEBAHAGIAAN HARI ESOK KERANA MUNGKIN ESOK ALLAH TELAH SEDIAKAN SEBUAH KEBAHAGIAAN UNTUKMU SEBAGAI HADIAH KETABAHAN HARI INI". InsyaALLAh, kebahagiaan pasti tiba..

Emak dan ayah, aku amat rindukanmu..Aku akan cuba berusaha semaksimum mungkin untuk menjadi anak yang solehah. ALLAHUMMAGHFIRLI WALIWALIDAIYA WARHAMHUMA KAMAROBBAYANI SOGHIRO.. AMIN.... I Love and miss you so much...

No comments: